Tab Menu

KLIK BANYAK-BANYAK

Saturday, 15 November 2014

Arghhh.. Sakitnya Bercinta.



Hmmmm.. Amacam mahu mula cerita ni? Jiwa kacau betul.
Setiap orang mahu happy saja kan, tiada orang mahu sedih. Aku pun 
macam tu juga. Aku cuba sudah tidak mahu 
marah2 sebenarnya tapi ...

Kisah aku dengan My Cinta ni ada turun naik, macam 
urusan saham pula kan? Hahahaha. Kami kawan macam biasa 
sebelum ni dan serius baru seja. Dia matang dari 
aku. Banyak dia nasihat aku dalam 
banyak hal. Terima kasih B.

Dalam beberapa hari ni hubungan kami ada pasang surut,
mungkin disebabkan pasal perangai aku yang 
kurang sabar atau kami yang tidak serasi??? 
Aku cuba untuk memahami tapi ...
( Hmmm, tapi lagi ... )

Aku mengaku aku ada sikap kurang sabar dan mungkin 
sebab itu kami selalu gaduh. Aku sedar 
diri, aku sudah bagitahu dia sedia, kalau 
tidak tahan dengan gaya aku, aku sedia tarik 
diri & hubungan kami berhenti macam tu saja lah tapi 
mungkin sabar masih ada berbaki 
sedikit & kami masih bersama.

Kalau seorang saja yang cuba untuk memahami & bukan 
kedua-dua pihak, rasanya hubungan tidak ke mana kan?
Kita cuma merancang & Allah penentu segalanya. 
Mudah-mudahan jodoh kita masih kuat.
Amin.





10 Tips Percintaan Jarak Jauh


  • ·         Saling Mempercayai Cinta Masing-masing.

Dalam setiap percintaan, kepercayaan antara anda dengan si dia amatlah penting. Tambah-tambah lagi sekiranya anda berdua terpaksa berjauhan. Akan ada ketika dan waktu anda dan si dia diuji bila berjauhan dan kekuatan cinta serta kepercayaanlah yang memainkan peranan yang besar pada waktu itu. Andainya sudah tiada kepercayaan dalam cinta, maka musnahlah sebuah perhubungan yang terbina. Janganlah pernah wujud perasaan ragu akan cinta si dia.

  • ·         Berdoa Agar Hubungan Diredhai dan Kekal Bahagia

Selepas menunaikan solat, sentiasalah berdoa kepada-Nya agar si dia yang jauh nun disana sentiasa sihat dan gembira serta hubungan cinta anda diredhai dan kasih sayang antara anda semakin bertambah. Walaupun si dia tidak mendengar doa anda itu, tapi Insyallah si dia tahu anda sentiasa mendoakan kesejahteraannya dan cinta anda berdua.
  • ·         Setia dan Jujur Dengan Si Dia

Berjauhan bukanlah satu tiket untuk anda bebas berpancaran dengan sesiapa. Ia juga bukan sebagai sebab untuk mengatakan anda masih single/bujang kepada kawan-kawan anda.
Banyak perhubungan yang kecundang disebabkan ketidakjujuran antara satu sama lain bila berjauhan. Mereka jatuh cinta kepada orang yang terdekat yang cuba bertindak sebagai pengganti pasangan dengan mula menunjukkan sikap mengambil berat kepada mereka.

Mungkin anda berkata, “Alaa si dia jauh. Bukannya si dia tahu apa yang aku buat”. Andai kata si dia pula yang bertindak sedemikian kepada anda, apakah yang anda akan rasa? Cuba letakkan diri anda di dalam situasi itu. Apakah perasaan anda ketika anda mengetahui si dia berpancaran dengan orang lain dibelakang anda? Semestinya anda tidak mahu kan?
  • ·         Selalu Berkomunikasi

Komunikasi adalah salah satu aspek elemen yang penting dalam sesebuah perhubungan. Miscommunication  @ salah faham sewaktu berkomunikasi juga boleh merosakkan hubungan anda.
Zaman sekarang sudah ada pelbagai komunikasi- whatsapp, mesej, call, internet, webcam, video call, YM dan bermacam-macam lagi.  Ambil masa 5 minit untuk menghubungi si dia dan bertanyakan khabarnya. Ini menunjukkan bahawa anda mengingatinya walaupun berjauhan di samping dapat mengubati rindu di hati masing-masing.

Dan kalau anda rasa nak lebih romantis, anda boleh menggunakan cara lama untuk berhubung iaitu dengan mengutus surat. Mungkin nampak kurang relevan untuk zaman sekarang tapi percayalah, ianya akan membuat pasangan anda merasa lebih dihargai dan sangat istimewa buatnya. :)
  • ·         Luahkan Perasaan Anda

Mungkin anda malu untuk meluahkan perasaan bila berdepan dengan si dia. Mungkin anda seorang yang pendiam sewaktu dengan si dia. Ambil kesempatan ketika berjauhan ini untuk meluahkan perasaan anda kepadanya.

“Abang, ayang sayang kat abang sangat2

“B, sebenarnya kite rinduuuuuuuu sangat2 dah kat B “

Dan bagi suami isteri pula, anda boleh mesej kepada si dia dengan fantasi-fantasi seks yang mungkin anda malu nak bercakap sewaktu bersama. Ini akan membuatkan si dia tidak sabar untuk pulang dan berjumpa anda nanti.

Walaupun ada yang menganggap meluahkan perasaan ini satu perkara yang tidak penting, tetapi sebenarnya ia memberikan impak besar kepada si dia dan dan dalam perhubungan.
  • ·         Bertemu-janji

Sudah pasti bila berjauhan, masing-masing merindui satu sama lain. Walaupun si dia berada nun jauh di utara dan anda pula berada di selatan, carilah masa lapang atau pada waktu cuti yang sesuai. Ambillah kesempatan untuk berjumpa atau melawat si dia. Korbankan sedikit kepenatan untuk berjumpa dengan si dia tercinta seketika. Jadikanlah pertemuan seketika itu sebagai satu salah satu lagi kenangan terindah antara anda berdua. Namun sekiranya anda masih belum berkahwin, jagalah batas pergaulan masing-masing sewaktu berjumpa.
  • ·         Berikan Hadiah Dan Kejutan

Sesekali selitkanlah elemen kejutan dalam perhubungan anda bagi mengelakkan hubungan cinta anda berasa bosan. Berikan hadiah atau apa-apa kejutan kepada si dia terutama ketika tarikh-terikh penting seperti harijadi dan ulangtahun perkahwinan. Dan lihatlah reaksi si dia sewaktu si dia menghubungi anda kemudian. Pasti anda akan merasa bangga dengan apa yang anda lakukan untuk si dia.

Misz sendiri pernah menerima kejutan daripada si dia sewaktu bekerja. Tiba-tiba ada seorang delivery-man bawa bunga ke ofis dan mencari nama Misz. Rupa-rupanya si dia mengirimkan bunga kepada Misz. Oh, so sweet. Kecoh juga suasana di ofis bila Misz dapat bunga.  Dan diselitkan dengan sekeping kad yang ditulis ayat-ayat cinta yang cukup mengegarkan perasaan Misz pada waktu itu. Misz rasa sangat dihargai dan dapat merasa cintanya walaupun kami berjauhan. Orang kata ‘Walaupun jauh dimata tapi tetap dekat dihati’.
  • ·         Wujudkan Persefahaman Dan Tolak Ansur

Ramai orang mengabaikan point ini. Tanpa persefahaman dan tolak ansur antara anda dan si dia, hubungan anda berdua akan kecundang ditengah jalan. Contoh yang paling mudah adalah banyak pasangan yang bergaduh bila mesej ataupun panggilan mereka tiada respons sedangkan yang sebenarnya adalah si dia ada kerja/kelas.

Sebenarnya tidak salah sekiranya anda berkongsi jadual kerja/kelas antara denagn si dia supaya anda tidak menganggunya ataupun sebaliknya. Anda tidak semestinya tidak mahu sentiasa bergaduh dengan si dia dalam phone kan?
  • ·         Jangan Mengongkong

Di Korea, ada seorang wanita yang terlalu mengongkong pasangannya disebabkan jarak mereka yang jauh. Wanita tersebut memasang CCTV di tempat pasangannya bekerja bagi memantau aktivitinya. Dan pasangannya juga perlu mengambil gambar setiap masa setiap kali bekerja di luar ofis sebagai bukti bahawa dia sedang bekerja di luar.  Dan walaupun pasangannya berasa terkongkong dan rimas, tetapi dia tidak mampu berbuat apa-apa kerana terlalu sayang dan cinta akan wanita tersebut.

Mungkin anda dapat membuat kesimpulan sendiri berdasarkan kisah pasangan Korea tersebut. Janganlah terlalu mengongkong si dia secara berlebihan kerana anda sendiri sudah tentu tidak suka sekiranya si dia mengongkong anda pula. Berikanlah ruang untuk si dia bergaul. Disinilah kepercayaan dalam cinta tadi memainkan peranan.
  • ·         Jangan Cemburu Buta

Mungkin ada ketika akan tersebar khabar angin mengatakan si dia telah mendapatkan pasangan baru. Jangan sesekali mempercayainya dengan mudah kerana ia boleh memudaratkan perhubungan. Mungkin ada pihak-pihak tertentu yang cuba menganggu hubungan anda. Seelok-eloknya bawalah berbincang. Tanyakan tentang khabar angin itu adakah ianya benar. Sekiranya si dia cuba menipu anda, anda akan dapat detect kerana anda mengenali si dia kan ;)

Walaupun jodoh itu adalah rahsia Allah 
tapi kita kenalah berusaha dan menjaga 
cinta kita. InsyaAllah. Amin.


Sunday, 24 August 2014

Kisah Aku Dan Maggi Mee Kari Goreng.



Hamboiii, tajuk.. Ngada2 kan. Hahahaha. Memang pun 
ada cerita aku dengan Maggi mee goreng ni. Pertama kali lah 
aku makan maggi mee goreng kedai mamak 
dengan sorang kawan. Sebelum ni aku tidak pernah 
order & terfikir tuk order juga.

Malam tu, pagi sebenarnya.. lepas kami lepak 
tengok movie Guardians of a Galaxy, kami sambung lepaking 
di kedai mamak pula. Laparrr katanya. Hahaha. Dia 
order Maggi mee goreng. Aku pula masih mamai 
fikir apa mau makan pagi2 buta tu.


Disebabkan mungkin muka aku pun blur, 
senyum2 tidak jadi.. Dia suggest aku Maggi mee 
goreng juga. Fikir2, aku pun tidak pernah makan.. 
Aku ok saja lah. Teringin juga merasa. Hehehe. Terfikir apa 
rasa mee sup tu dibuat mee goreng pula.

Bila sudah depan mata, aku makan 
ala2 makan pasta ( ..konon mau sopan santun ) 
lama2 pasta style aku hilang. Hahahaha. 
Hmmmm, sedap juga Maggi mee goreng ni aaa.. 
Aku buka eksen sebelum ni tidak pernah makan tau tapi 
memang pun ni lah 1st time aku makan 
Maggi mee kari sup dibuat mee goreng!!...

Pssttt Mr. Smith, mau bisik sikit bah... Terima kasih 
bagi saya pengalaman ni aa.. One of my sweetest memories, 
walaupun dengan Maggi mee goreng kari 
mata lembu. Hahaha. Terima kasih juga semua nasihat tu aa.. 
InsyaAllah I will be Wanita Besi & not to be 
Innocent girl anymore. Yeahhh.. 
Last but not least, len kali.. Ready jacket awal2. Kan2?

Thursday, 21 August 2014

Hukum Berkabung Dalam Islam.


 
Amalan berkabung bagi menghormati kematian seseorang adalah 
harus dan tidak bercanggah dalam Islam, kata Dekan Institut Antarabangsa Pemikiran 
dan Tamadun Islam (ISTAC) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) 
Prof Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid.

Bagaimanapun, katanya amalan itu tidak
 boleh dilakukan secara berlebihan dengan penganjuran 
upacara tertentu yang dilarang oleh Islam.

"Dalam Islam, seseorang isteri yang kematian
 suami disunatkan untuk berkabung selama tiga hari sahaja untuk
 menunjukkan kesedihan dan kesetiaan terhadap suaminya. 
Namun, kesedihan itu tidak boleh 
berlebihan seperti terlalu meratap," katanya.

Beliau berkata mengikut Islam, amalan mengibarkan 
bendera separuh tiang berikutan kematian 
mangsa seperti tragedi pesawat Malaysia Airlines Penerbangan 
MH17 adalah harus selagi ia tidak bercanggah 
dengan ajaran Islam.

Wednesday, 13 August 2014

Abang Angkat. Terangkatkah tidak?


Kawan hairan bila aku cakap aku ada abang angkat. 
Dia tanya, abang angkat??? 
Ya, abang angkat aku cakap. Bagi dia istilah abang angkat ni sudah 
tidak wujud. Dulu2 mungkin ya sebab aku sendiri ada 2 orang 
abang angkat time sekolah & yang sedihnya 
seorang abang angkat aku sudah meninggal dunia 
beberapa bulan lalu. Sedih sangat.

Berbalik cerita aku tu. Abang angkat aku 
sekarang ni kebetulan jadi abang angkat aku. Tiada lah sampai terangkat
Mula2 tu kami ni cuma rakan kongsi bisnes, dia perlu 
bantuan modal bisnes & aku bersetuju. Nama dia aku bagi singkatan H.A.H saja la. 
Hahahaha. Dia panggil aku adik tapi lidah aku ni
 liat sikit panggil orang ni abang, nanti tidak pasal2 aku 
panggil orang tu pak cik. Hahahaha.

Jadi adik dia ni sudah hampir setahun & aku tiada masalah 
jadi adik dia. Isteri abang angkat aku ni pun aku sudah pernah jumpa, 
jadi automatik aku dapat kakak angkat pula. Kira 
pakej lah kan? Hehehe. 

Confusion.. Confusion.. Confusion..



Confusion.. Confusion.. Confusion..
Bila masa bekerja, sangat admire masa rehat. Dalam kepala, 
fikir semua tempat mau jalan. Bila sudah dapat 4 hari 
tidak bekerja, 1 tempat pun sangat malas 
mau jalan. Aduhaiiii lah hati.

Harap2 bila sudah masuk masa bekerja lusa ni, jangan 
lah menggatal mau ingat mana2 tempat best pula lah aaa.. Masa tu, 
semua permintaan hati tidak akan di layan 
sehingga sampai hari rehat yang sudah dtetapkan 
mengikut jadual!!! Arghhh...

Friday, 8 August 2014

I Love Medical Disipline.



Hari ni aku diam saja seharian di rumah, memanfaatkan 
masa2 rehat. Penat juga kerjaaa saja kan. 
Bila rehat-rehat ni, bosan juga pula. Hehehe. 
Teringat kerja di wad. Matcham2. 
Hehehe.

Di jadikan cerita, pagi tadi.. Tengah2 aku 
sarapan, kawan aku Whatsapp aku. Matron cari aku. 
Hahhhh, matron cari aku?!!! Apa kes? Apa ni? Ada kerja aku belum settle? 
Nervous juga. Tidak pasal2 dapat 'surat cinta' nanti. 
Oh, tidakkkkk..

Tanya punya tanya, rupanya 
Matron tanya aku minat ka tidak pindah Skin Ward. 
Fuhhhh, itu saja rupanya. Hmmm, terus aku berbelah bagi. Aku terima kah tidak. 
Fikir punya fikir.. Rasanya aku tolak lah. Terus terang, aku lebih 
minat wad Medical berbanding wad 
yang tertumpu 1 disiplin sahaja 
walaupun penat. Hehehe.

Sebelum ni pun aku dari Infectious Disease 
Ward tapi aku lama kelamaan sedikit 
bosan. Bagi aku, wad Medical 
menyeluruh. Aku dapat belajar macam2 & ada 
penjagaan yang berbeza, itu 
interesting bagi aku.

Last, kawan aku yang mungkin akan 
berpindah di wad baru tu. Hmmm, 
sedihnya. Kurang sorang geng karas di wad nanti. 
Kepada Waney, don't notty2 k.. 
Hehehe.

Monday, 28 April 2014

Harta Karun Sultan Melaka


Pintu masuk utama Gua Pulau Nangka berjaya dibuka & harta karun Sultan Melaka akan dapat dibawa keluar. 
Wowww.. Macam best saja dapat harta karun kan. 
Confirm banyak artifak sejarah dalam tu. Aku ni entah bila ada harta karun. Hehehe.

Polis akan ditempatkan dikawasan itu untuk mengelak 
sebarang kejadian tidak di jangka. 
Safety first.

Sunday, 27 April 2014

Touching Bila Barack Obama...




Secara peribadi, aku touching bila Obama sendiri buat lawatan d Masjid Negara & bila di pesan oleh Imam Masjid Negara supaya hentikan keganasan dengan negara Islam, Obama jawab "Doa kan saya.." mungkin akan ada perubahan sedikit demi sedikit. Pertama aku tengok,kasut! Tidak sangka beliau tetap merendah diri, hormat rumah ibadat Islam walaupun beliau terkenal dengan pembunuh orang Islam. 

Perkara beliau kesalkan dalam hidup, Obama tidak berpeluang lebih rapat dengan ibu beliau yang sudah meninggal disebabkan kanser. Ketika umur 20 ke atas, Obama mengaku beliau sibuk dengan dunia sendiri. Betul lah, setinggi mana pangkat sesorang, ibu tetap di hati. Tangan yang menghayun buaian, boleh menggoncang dunia.

Aku bukan lah mengagungkan Obama tapi di sini aku memandang beliau dari sudut positif. Semua orang melakukan kesilapan. Semoga Obama terus sedar yang keamanan dunia itu lebih indah daripada peperangan.

Friday, 25 April 2014

Blog Walking...


Rasa mahu jalan2 makan angin lawat blog 
geng blogger lain saja tapi sekarang ni laptop aku 
hantar service pula. Kalau guna Tab saja, 
leceh lah. Korang tunggu laptop aku 
keluar workshop ahad nanti ni baru aku pegi 
blog walking korang k. I missed uolls.


Sapa mahu d lawat, sila tinggalkan komen k. 
Confirm ahad nanti aku 
lawat blog korang.

Kerja Rajin, Murah Rezeki.



Arghhh.. Bila sudah rehat kerja 2 hari makan
 tidur di rumah, mula lah perasaan MALAS 
pegi kerja tu naik minyak. Time ni mula lah terbayang 
aku goyang2 kaki saja di rumah tapi hujung bulan dapat duit. Huhhh,sangat mustahil kan??? Hahaha.

Hari ni kena kerja syif petang pula. Masuk jam 2 petang 
tapi jam 12.30 tengah hari lagi aku 
sudah start gerak dari rumah. Tempat kerja bukan 
jauh sangat pon, 10 ke 15 minit pun sudah sampai 
tapi masalah parking tu yang sangat merimaskan. Bila waktu puncak, kereta di car park tu sudah macam 
puzzle aku tengok.

Ok lah, aku belum iron uniform lagi. 
Aku siap2 apa yang patut dulu lah k. 
Masa mengejar kita. K,bai.

Thursday, 24 April 2014

Hidupmu & Hidupku Lebih Bermakna.



Kalau sebelum ni aku cerita pasal kawan aku yang pindah tu & aku 
sangat down, kali ni aku mahu beritakan yang aku 
sudah dapat terima sedikit demi sedikit. 
Tiada lagi air mata bila sendirian. Bukan maksudnya 
aku lupakan dia terus tapi bak orang puteh cakap, 
LIFE MUST GO ON. Kan2? Hehehe.

Persahabatan kami masih macam biasa cuma bila 
masing2 sibuk dengan kerja & aktiviti, kadang 
mesej2 yang di hantar tu pending balasan beberapa jam. Tidak 
apa lah kan, asalkan masih berhubung. Positive thinking. Kepada kawanku tu,
 jaga diri baik2 di sana k. Kalau ada masa & rezeki, lawat2 
lah kami di Sabah. Will miss you always.


Tuesday, 22 April 2014

Kenangan Terindah Buat Sahabat.






Hai.. Semua mesti dan seharusnya ada kawan kan? Lagi happening bila dia tu di panggil kawan rapat. 2, 3 hari lalu sesak juga kepala aku ni bila kawan rapat aku pindah balik di semenanjung. Lepas ni confirm la jarang atau langsung tidak akan jumpa. Bila dia ada urusan di Sabah baru lah mungkin jumpa tapi "KALAU ADA.." Arghhh..



Memang dari mula aku sudah set otak aku yang dia 1 hari nanti dia akan pindah juga sebab dia bukan orang sini ( Sabah ), masa tu aku boleh senyum lagi. Konon perkara biasa lah, jumpa & berpisah tapi tidak sangka bila betul-betul berhadapan dengan masa berpisah, aku sebenarnya tidak dapat terima sekelip mata. Woooo...


Lagi aku cuak bila dia bagitahu aku berita pindah ni dalam masa seminggu sebelum dia pindah padahal dia sudah di bagi surat pindah sebulan sebelum tu. Rasa mahu marah tapi terharu bila dia bagitahu dia sendiri sedih mahu terus-terang. Aduhai hati.



Apa??? Ya,bukan kami tidak boleh saling melawat kan tapi persahabatan kami ni unik. Betul kawan aku lagi sorang cakap,"persahabatan kamu unik." Mengapa unik? Biar lah aku saja yang tahu. Hehehe. Apa tidak, bila dia pindah, menangis bagai macam hilang anak kucing. Kejap aku ok, kejap aku down. Sekarang?? Boleh lah.. Pujuk hati ni sikit-sikit.



Hmmm.. Aku suka berkawan dengan dia ni sebab dia ajar aku amacam untuk jadi matang. Setiap kali kami keluar, memang ada saja perkara baru aku belajar atau pun benda yang buat aku berfikir dia tolong jawab kan. Dia bagi alasan logik yang boleh aku terima. Kawan lain bukan tiada tapi yang lain lebih kepada bergurau. Kadang rimas juga bila kita serius, dorang main-main sebab aku ni jenis suka berfikir apa logik & rasional satu2 benda. Hehehe.



Kami berkawan sudah 4 tahun, macam-macam cerita dalam tempoh tu. Suka,duka,gaduh,nasihat & semua lah. Aku ingat lagi, dulu bila aku habis study, kawan ni yang tolong aku cari hospital swasta yang aku mahu hantar resume tu dimana.. ( time tu aku belum ada kereta.. ). Dia bagi aku duit belanja tambang bas, makan tapi aku tolak. Huhhh,sapa juga yang menolak duit kan tapi aku tidak suka terima duit. Aku kawan ikhlas.

Oh ya, dia ni juga yang biasakan aku makan nasi briyani & ayam penyet.  Aku ni jenis ala2 malu makan depan orang jadi selamba saja makan guna jari depan dia sambil jilat jari lagi. Kadang dia kutuk aku juga bila dalam beg aku banyak benda, "kenapa tak bawa 1 almari?" Hahaha. Sweet memories right?. Lain kawan, lain kenangan. Hmmm..


Apa-apa pun aku happy dapat seorang kawan macam dia, terima kasih jadi kawan aku & sabar melayan karenah aku sepanjang dia di Sabah. Persahabatan kita ni aku tidak akan lupa sampai bila-bila dan aku tunggu janji dia akan datang Sabah bila ada masa & rezeki. Amin. 








Rakaman Budak Perempuan Melayu Telanjang Sambil Menipu Ibunya Tersebar.







video







Rakaman video budak perempuan melayu telanjang bulat sambil menipu ibunya melalui telefon hangat di media social.

Sebuah video klip pendek yang memperlihatkan seorang gadis Melayu yang bertelanjang menelefon ibunya untuk menipu dia sedang sibuk membeli buka teks sekolah tersebar di media sosial.


Dalam video berkenaan, gadis itu yang mungkin pelajar sekolah menengah dipercayai sedang bersama teman lelakinya berdasarkan suara lelaki itu di penghujung klip. Kemungkinan pasangan berkenaan berada di bilik hotel. Aksi dalam klip itu bermula dari atas katil sehingga ke bilik air tanpa seutas benang di tubuh gadis itu.

Video berkenaan asalnya mula tersebar di Whatsapp.Bendanya di sini… Satu sudah la video itu secara jelas menjerumus kemungkinan besar berlaku zina antara mereka, keduanya ialah sikap gadis itu yang sedang menipu ibunya dan ketiga ialah kebodohan pasangan berkenaan merakam perbuatan jahat mereka.

Kepada masyarakat di luar, ambik la pengajaran daripada apa yang berlaku itu. Rakaman di telefon bimbit, walaupun untuk kegunaan peribadi akan menjadi tatapan umum jika alat itu jatuh ke tangan pihak lain atau kalau pasangan anda marah dan mahu membalas dendam. Mana tahu kan?

Perlukah pula aksi berkenaan dirakam?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...