Thursday 9 September 2021

Saya Positif Covid19

Edit Posted by with No comments

 Assalamualaikum...

Hai.. Kita sambung cerita.. 

Saya sambung kuarantin selepas calitan ke2 saya yang 03.09.2021 di Unit OSH. Keputusan calitan saya dapat tahu pada 04.09.2021 melalui kawan saya di wad sebab keputusan tu boleh semak melalui online saja. Bila saya tahu saya positif, saya down juga sekejap. Takut & sedih tapi saya lawan perasaan saya tu. Abang saya cakap jangan stress, nanti immune badan jadi lemah. Nanti badan dapat signal weak konon, jadinya saya happy saja & jalani kehidupan biashe2. Hahahaha.


Tengah hari tu saya dapat panggilan dari Pejabat Kesihatan Kota Kinabalu untuk diambil maklumat Pesakit Covid19. Beberapa maklumat diperlukan untuk dimasukkan dalam sistem. Inspektor Kesihatan tu cakap maklumat diperlukan, mungkin dorang akan rujuk saya ke Pusat Kuarantin atau Home Quarantine sahaja. Alaaa, itu lagi buat saya nervous. Kalau boleh saya tidak mahu kuarantin dimana2, biarlah saya dirumah sahaja. Dia cakap maklumat tu dia mau rujuk dengan Doktor Medical Officer dulu baru tahu sama ada saya perlu ke PKRC atau tidak. Petang tu dia mesej lagi minta maklumat perjalanan saya pagi, petang & malam bermula 18.08.2021 sampai 04.09.2021. 

Tengah hari tu saya terus update keputusan saya dengan Sister wad, takut nanti dia pening kepala cari staf ganti roster saya sebab saya sambung kuarantin tu (terima kasih Sister). Tidak lama lepas saya update dengan Sister wad, pihak Nursing Unit, kak Marlyn juga call saya untuk tanya beberapa maklumat untuk masuk dalam data dorang mungkin.

 Petang tu MySejahtera saya terus bertukar status warna Merah. Saya disahkan Positif Covid19 & dalam kategori CAT 2a. Cepatnya maklumat kena update. 😅😅😅

Doktor wakil dari OSH Jabatan Kesihatan Negeri Sabah juga ada mesej minta maklumat dan saya dia masukkan dalam Healthcare Worker Positive Covid19. Lepas tu wakil dari OSH Hospital pun ada mesej tanya maklumat. Rupanya begini pula bila staf KKM sendiri positif Covid19, ramai yang akan mengambil maklumat.


Syukur saya dibenarkan Self Quarantine di rumah sahaja, tidak perlu ke pusat kuarantin. Saya akan habis kuarantin pada 12.09.2021 (cantik angka dia, 12.9.21) tapi saya akan potong gelang pada 13.09.2021 di Unit Kesihatan Awam Hospital.


Saya berterima kasih dengan keluarga dan kawan2 yang selalu bagi semangat untuk kembali sihat. Tiap hari keluarga saya bertanya khabar selepas dorang tahu saya positif Covid19. Kawan2 juga begitu, siap berpesan "Come back Stonger". 
Terima kasih semua.
Love uolls.



0 Comments: