Saturday 28 August 2021

Suami Disahkan Positif Covid19 | Part 1

Edit Posted by with No comments
Assalamualaikum..

Kita tiap hari dengar peningkatan kes Vovid19, belum ada tanda2 penurunan kes yang ketara. Saya bersimpati dengan pesakit dan keluarga pesakit Covid19 yang terpaksa berdepan dengan segala kemungkinan selepas dijangkiti Covid19. Bila dengar, hanya mampu simpati dan berdoa semoga dorang sembuh seperti sedia kala dan dijauhkan dari Covid19.

3 hari lalu suami saya demam, selesma dan batuk ringan. Saya risau tengok keadaan dia & suruh berehat dirumah. Sehari lepas tu masih on off demam dan selesma, kebetulan saya ada membeli Covid19 self test dan menyuruh dia buat test guna saliva dengan aksi geli bila nampak liur pekat. Hahahaha. Berdebar juga tunggu keputusan. 

Selang beberapa minit, mula2 nampak Negatif. Kami bersyukur negatif tapi dalam arahan test tu suruh tunggu 15minit. Tunggu punya tunggu, nampak line naik 2 garis. Kami terdiam & cepat2 suruh suami saya bersiap untuk ke klinik buat confirmation. Dalam fikiran macam2 terbayang. Mudah2an saja kit test tu silap. Mudah2an saja keputusan confirmation RTK-PCR negatif. Amin.


Saya pun terus call Boss untuk bagitau keadaan tu sebab saya sudah dikira sebagai Contact rapat, dia suruh ke OSH untuk buat assessment. Cepat2 saya bersiap & laju ke OSH tapi oleh sebab masa tu jam 12 lebih, unit OSH tutup. Terpaksa tunggu jam 2 nanti.

Suami saya kena swab & tunggu keputusan confirmation. Beberapa orang yang datang & termasuk dia disuruh buat XRay dada untuk penilaian juga sekiranya sah positif dan kebetulan dia bergejala. Berita yang saya tidak mahu dengar bila suami saya memang disahkan POSITIF Covid19. Ya Allah. Nangis saya dengar tu, lebih2 lagi bila suami saya cakap doktor cakap dia stage 3. Mudah2an dijauhkan dari apa2 kemungkinan yang tidak baik. Saya dalam tu suruh dia bertenang dan jangan stress tapi saya 
sendiri rasa down.


Saya pula, jam 2 lebih tu terus ke OSH, bila Doktor buat assessment, saya pun disuruh kuarantin sendiri dirumah dan buat swab RTK-PCR sekali lagi. Hmmm.. Seram sebenarnya fikir kena swab cucuk hidung ni, sakit tapi sekarang memang tidak dapat elak sudah ni. Selepas kena swab, saya kena pakai gelang kuarantin. Next swab saya 3hb.9.2021. Doakan saya terus sihat aa..

Balik rumah, saya sama suami berbincang. Doktor cakap dia kena suruh ke PKRC Likas untuk kuarantin & monitor sebab dia bergejala. Dia saya suruh masuk dibilik untuk self-quarantine. Apa2 keperluan dia saya yang diluar sediakan. Kami buat video call saja, padahal kami terpisah dinding sahaja. Malam tu, suami saya minum ubat batuk sebab susah tidur. Saya standby kalau ada apa2 dia perlu. Handphone saya letak tepi dengan full volume, takut2 saya tidak dengar kalau dia call atau mesej time saya tidur. Hahahaha.

Saya nangis. 1001 perasaan sebab bila saya nampak macamana keadaan pesakit Covid19 yang admitted di wad, saya takut. Saya tidak mahu dia jadi macam tu. Saya mahu dia terus sihat. Saya risau tapi saya kena kuat semangat. Semua berserah kepada Allah. 

Ya Allah, sembuhkanlah Adam. Jauhkan lah kami semua dari Covid19.
KepadaMu tempat kami memohon.
Aminnnn.

0 Comments: