Saturday 8 February 2020

Aku Sorang Blogger & Vlogger.

Edit Posted by with No comments
Haiiii...

Korang tau, selain Blog ni aku ada akaun Youtube, maknanya selain aku ni sorang Blogger... Aku sorang Vlogger di Youtube juga konon2nya, (cari Atiqa Wahid ).
Jadi selain memang nama ku, Atiqa Wahid ni sudah lama dijenamakan. Cewahhhh... Hahahaha. Atiqa Wahid's brand gitchuuu.

Dulu2 bah ni, mengisi masa lapang yang sangat lapang. Time aku buat akaun Youtube tu, aku langsung tidak tahu yang jadi sorang Youtuber tu boleh jana income tapi lama2 ada juga dengar2 boleh buat duit tapi aku tidak tahu proses dia amacam time tu.


Syarat untuk boleh menjana income melalui Youtube ni, 
korang mesti ada akaun Youtube, (mesti la kan, Huhhhh...) Then, akaun korang tu mesti ada 1000 subscriber dan 4000 jam tontonan dari mana2 video korang tu. 
Jam aaa.. Bukan minit!!! 

Dengar macam susah tapi ramai juga Youtuber yang berjaya dapat capai syarat 
tu lebih cepat kalau upload video consistant dan menarik. Akaun aku pun mula2 memang merangkak juga la. Bayangkan, aku mula akaun aku tu since Mac 2011. Waktu tu kami praktikal di HDOK, bosan di rumah sewa tu. Aku godek2 buat akaun. Hahaha. Tahun lalu aku tengok, subscriber aku
 baru 2506 orang tapi view aku sudah dapat 7092 jam juga la.
Sekarang, syukurrr.. 
subscriber aku naik 4826 orang & 10k jam tontonan. Lupa angka sebenar.



Lepas syarat tu lepas, korang barulah boleh request untuk Monetise akaun korang tu 
tapi sebelum tu pastikan video2 yang kamu upload masuk Youtube tu tiada ambil lagu2 
atau re-upload video orang lain sebab Youtube akan tapis setapis2nya. 

Bila ada lagu orang lain kamu re-upload dan kena claim.. Confirm kena tendang 
permohonan kamu mentah2. Hahaha. Bayangkan lah kan, kamu sudah tunggu hampir 
sebulan untuk request monetise sekalinya kena reject. Bukan sekadar lagu aaa... Termasuk music yang biar beberapa saat sahaja!!! (Tapis habis2an siaaa bilang tadi tu kannnn....)

Email ambil music hak cipta orang lain.

Sama, hak cipta orang lain.

Terpaksalah kamu edit lagi mana2 video yang kena reject tu & request balik. 
Pastikan sebelum kamu request balik tu, mana2 lagu yang kena claimed by owner tu 
kamu sudah mute atau delete. 

Cerita pasal delete video yang kena claim tu... Jangan risau sebab bila kamu 
sudah delete pun, view kamu tidak akan kurang. Bukan apa, ada orang 
risau mau delete, nanti view jam dia kurang konon. Ndaaaa juga berkurang tu... 
Sebab mana kamu mau, tidak dapat monetise atau boleh dapat income??? 
Tapi ikut juga lah, kadang ada yang buat akaun Youtube sekadar suka2. 
Oh, tapi ada 1 cara... Kalau kamu sayang juga mau delete kan... 
Kamu boleh kasih mute tu video kamu, macam aku buat.

Bah, nanti aku cerita lagi apa aku buat selepas  dapat email ni aa... 
Masa nda mengizinkan sekarang. 
Got to go.
Bye.




0 Comments: