Tab Menu

KLIK BANYAK-BANYAK

Tuesday, 26 June 2012

Hukum Patung Bawah Bumper


Sudah tentu sahabat-sahabat pernah melihat ada orang yang meletakkan 
 anak patung di bawah bumper kereta. Sebenarnya meletakkan
 anak patung bawah kereta adalah budaya orang Thailand.Mereka percaya 
roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat mereka mati. 

Bagi mengelakkan roh menganggu mereka yang memandu, terutama roh kanak-kanak, 
jadi mereka memasang anak patung pada bumper kereta.
Supaya roh kanak-kanak tenang.Trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai 
yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh 
orang mati dilanggar tidak menganggu 
kereta mereka.


Firman Allah SWT, mafhumnya:
Maka barangsiapa mengikuti petunjukKu maka ia tak akan sesat dan celaka. 
Dan barangsiapa berpaling tadah, tidak ingat kepadaKu maka baginya
 kehidupan yang sempit dan Kami akan membangkitnya di Hari Kiamat 
dalam keadaan buta.” (Ta Ha : 123)

Sabda Rasulullah SAW:
“Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian daripada Mereka” 
( Riwayat Abu Daud ).

Kesimpulannya janganlah mengikut sesuatu perkara tanpa sebarang
 usul periksa sama ada perkara berkenaan mengikut syariat 
islam atau pun tidak.Berhati-hatilah dengan perkara 
seperti ini kerana tanpa kita sedar kita telah 
mensyirikkan Allah S.W.T..

14 Orang Budak Sporting Laaa..:

cweet pinky said...

eee , kalaw CP kan , tak kuasa la nak letak anak patung kat bumper keta , nanti kotor la , law dah kotor , tak comel darr , tah paperr ...

Atiqa_Wahid said...

@cweet pinky
Xtau la dorg2 tu, dorg ingat smart ka tempek patung d sna tu. Main comey2 la tuhhh ... =p

nn lylyn said...

o mcmtu ke..napela ade org yg ikut benda2 mcmni..xcantik pun kan..

Atiqa_Wahid said...

@nn lylyn
itu la... Xtau la. Dorg slalu ikut trend tpi xtau apa cerr yg sbenarnya.

BeRRy MuMMie said...

ohhh yea ke, me bru tahu coz keta adik ade letak bear kecik, na suruh dia buang la benda tuh!!!
tq dear for sharing info...
salam kenal feel free follow me k

aswadz said...

ada makna nyer rupa nyer. ingatkan trend semata2.

syana mizwateva said...

xpernah taw la pulak sal ni..aigoo..thanks 4 da sharing..:)

Atiqa_Wahid said...

@BeRRy MuMMie
Yuppp,lebeih baik buka ja la bnda tu sbb ada mksud lain plk tu. xD

Atiqa_Wahid said...

@aswadz
Trend yg bleh rosakkan agama.

Atiqa_Wahid said...

@syana mizwateva
Hehehehhehe ... Sy pun bru tau sbenarnya. Most welcome.

Kesuma Angsana said...

tq tak tau pun tentang ni sebelum ini!

Atiqa_Wahid said...

@Kesuma Angsana
Most welcome. Sharing is caring. xD

Mrs.BuduBilis said...

bahaya2...ahaha tu la org yg bawak kete skrg ni suka sgt bt benda bukan2...sama jg mcm pasang lampu warna warni,dia xtahu kalau jd kemalangan kereta blh terbakar sb litar pintas dari eksesori yang dipasang...

Atiqa_Wahid said...

@Mrs.BuduBilis
Tu laaa,dorg x fikir pjg tu ... Yg pnting b'gaya tpi kesan tu byk ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...