Saturday 28 August 2021

Covid19: Contact Rapat Suami & Keputusan Calitan RT-PCR

Edit Posted by with No comments

 Assalamualaikum..

Selepas suami saya disahkan positif Covid19, saya pun dikira contact rapat. 26.08.2021 tu saya terus ke OSH untuk assessment dan memang kena kuarantin kendiri. Saya buat swab RT-PCR hari tu juga. Seram sebenarnya kena cucuk hidung ni, rasa dia macam air masuk hidung time berenang tu. Pedih sampai keluar air mata. Beberapa minit juga sakit tu baru hilang.

Selepas swab tu saya kena suruh jumpa dengan pihak Unit Kesihatan Awam dihospital tu juga untuk ambil Surat Kuarantin ANNEX 14b dengan gelang putih sekali. Staf sana tu senang bekerjasama, dia sempat bagi semangat. Sementara kuarantin ni, rehat la puas2. Hidup macam biasa, kena semangat & positif seja dia cakap. Jangan fikir banyak, ko rehat saja. Mudah2an tiada apa2 tu dia cakap lagi. Terima kasih.


Bila suami saya kena ambil ke PKRC Likas sahaja, saya terus kasi bersih semua kawasan rumah. Saya cuci tandas, kamar mandi semua dengan clorox. Saya mop lantai semua dengan clorox. Kain2 semua saya rendam dengan Dettol, mudah2an virus tu mati terus.  Sepanjang saya mula kuarantin sampailah sekarang, syukur saya tiada gejala atau lain2. Alhamdulillah.

Tepat 24 jam dari tempoh kemarin, saya minta tolong kawan, Farah check keputusan swab saya tu dari system hospital. Syukur Alhamdulillah, keputusan saya NEGATIF Covid19. Alhamdulillah. 

Tapi kena berjaga2 dan jangan terlalu gembira dulu sebab tempoh incubation lepas terdedah ialah 10-14 hari. Lepas 10 hari ni baru lah boleh tarik nafas sedikit sebab virus dalam badan sudah menurun kalau tidak bergejala.

Sekarang saya kena conjunctivitis pula. Gejala lain tiada tapi mata saya merah, kemungkinan kesan clorox yang terlampau pekat saya guna kemarin sampai bagi kesan allergic dengan mata saya. Tinggallah saya dirumah ni dengan mata bengkak, merah.

Mudah2an kita semua diberi kesihatan yang berpanjangan. 

Aminnn.







0 Comments: