Tuesday 8 November 2022

Ujian Allah: Ibu Bapa Sakit | Part 2

Edit Posted by with No comments

 Assalamualaikum

30.September.2022

Time rehat dirumah, kawan saya mesej. Dia informed yang bapa saya sudah admitted wad dalam jam 10pm. Bapa saya masih on HFNC dengan pernafasan laju. Syukur, bapa saya masuk dalam wad A** juga. Senang saya jaga & nampak progress bapa saya, dalam hati saya. Lebih kurang jam 11pm lebih gitu, doktor (HO) call abang saya, tanya2 untuk admission clerking sebab bapa saya sudah tidak dapat bercakap jelas, tachypneic. Jelas dimuka mama saya nampak risau tapi mama saya pun saya kenal seorang yang sangat kuat.

Setengah jam begitu, doktor (MO) call abang saya lagi. Kali ni doktor beritahu keadaan bapa saya bertambah penat, dan kemungkinan doktor mahu 'tidurkan' bapa saya. Kami dirumah terdiam. Walaupun saya selalu nampak kes 'ditidurkan' saya jadi blur bila itu jadi dengan keluarga sendiri, lagi2 mama bapa saya sendiri. Abang saya tanya saya, saya tanya mama saya. Keputusan perlu dibuat cepat sebab keadaan bapa saya sangat penat dan takut bila2 saja jantung berhenti, doktor cakap. Saya setuju, abang saya setuju, dan mama saya pun setuju. Buat apa saja yang terbaik untuk dia.

Jam 1 pagi kawan saya mesej saya, dia bagitahu yang doktor sudah mahu 'tidurkan' bapa saya. Kawan saya sempat video call saya. Kami sempat bagi semangat untuk bapa saya, bapa saya sendiri setuju & cakap 'pandailah doktor ni buat yang terbaik kan'. Kami semua diam lepas video call tu, melayan perasan sendiri. selepas beberapa minit tu, kawan saya mesej lagi, dorang sudah selesai intubate bapa saya. Tiada complication apa2. Syukur. Terima kasih semua kawan2 bertugas malam tu. Terima kasih banyak2. 

Pagi tu, saya bersiap pigi kerja macam biasa. Saya di assigned menjaga 2 katil termasuk bapa saya. Ok, saya tiada masalah, walaupun dalam hati berdebar. Dengan high setting ventilator, full sedated & on inotrope, macam2 dalam fikiran saya. Saya kesian nampak keadaan dia begitu. Bukan apa, saya tahu macamana perangai bapa saya yang takut jarum, takut untuk 'ditidurkan' dengan macam2 lagi lah. Sebelum ni bukan bapa saya tidak pernah mau 'ditidurkan' (bulan 5) tapi memang bapa saya tidak setuju, dia takut tidak bangun2. Lagi 1, bapa saya pernah mau cabut gigi, time dentist mau jarum bius, bapa saya tangkap tangan dentist tu. Dia konon belum ready. Kali ni bapa saya kalah!

Masa kasih bersih & kemas2 bapa saya, doktor pakar buat round. Doktor tanya, saya ok kah. Saya cakap saya ok, saya tiada masalah. Doktor tanya saya 2,3 kali. Jawapan saya masih sama, masih boleh senyum juga. Lama2 doktor tu tidak benarkan saya menjaga bapa saya sendiri. Saya akur, saya pindah menjaga pesakit lain. Saya tiada halangan, tiada rasa marah mungkin saja dorang risau akan ada konflik Medico-legal, confidentially atau berkaitan emotional.

Saya pindah bilik, saya tiba2 rasa mau menangis. Saya sembunyi dalam toilet, nangis sekejap. Saya tidak mahu kawan2 saya nampak, saya tunjuk saya kuat. Kawan2 saya semua baik, dorang simpati & doa baik2 untuk bapa saya. Terima kasih semua. Sister wad jumpa saya, pun sama. Tanya saya ok ka tidak. Kalau perlu emergency leave dengan keadaan bapa saya begitu, inform saja tapi saya sendiri cakap saya ok dan boleh terus kerja. Time ni saya tiada terfikir pun minta emergency leave dengan Sister wad. Apa yang saya fikir, saya kena kerja. Saya tidak mahu susahkan kawan2 saya untuk cover duty saya. Sekarang baru saya rasa 'bodohnya saya'. Bapa saya tengah sakit begitu saya masih fikir kerja. Suami saya pun bukan tiada tanya saya untuk ambil cuti tapi saya diam sahaja. Syukur bapa saya tiada apa2. Kalau tidak, saya akan rasa menyesal yang tiada hujung. 

0 Comments: