Monday 2 December 2013

Bukan Semua Sanggup Menjadi Jururawat.

Edit Posted by with No comments

Sedar tidak sedar, saya sudah hampir setahun bekerja sebagai JURURAWAT.  
Best kerja ni, macam2 ragam kita boleh jumpa tapi 
ada juga lah hal2 yang perlu kesabaran.
Sepanjang bekerja ni, saya kadang terfikir kenapalah saya 
memilih jururawat sebagai kerjaya saya. Bukan 
bermaksud saya tidak bersyukur tapi ada keadaan 
tertentu yang buat saya berfikir.

Memang semua boleh menjaga orang sakit tapi belum 
tentu semua boleh jadi jururawat. Saya 
kadang lucu dengan kerja jururawat ni. Apa tidaknya, 
kahak pesakit di minta, kencing d minta 
sampaikan najis pun di minta tapi itu la sebahagian tugas 
jururawat dan tugas dalam bidang medical. Tidak kira la setinggi 
pangkat dan sampai serendahnya.

Kahak pesakit diminta seawal pagi sebelum pesaki
berus gigi, hanya dibenarkan berkumur-kumur.
Bayangkan amacam keadaan kahak 
pesakit masa tu. Hahaha. Kencing 
ada kes tertentu yang perlu dikumpul 
dalam masa 24 jam.

Semasa jemaah Haji pulang ke Sabah tempoh hari,
saya juga terpilih untuk menjaga pesakit 
suspected Coronavirus. Tipu kalau 
saya tidak nervous semasa menjaga
pesakit itu tapi saya membawa tanggungjawab 
sebagai jururawat, saya kena redha dan 
sentiasa mengamalkan standard precaution dan 
untuk melindungi diri sendiri.

Itu lah yang saya maksudkan, 
bukan semua orang yang sanggup menjadi 
jururawat tapi saya tidak menyesal. 
Saya tetap berbangga menjadi 
seorang JURURAWAT. 
 

0 Comments: