Tab Menu

KLIK BANYAK-BANYAK

Thursday, 29 March 2012

Tanda-Tanda Awal tension.


Orang selalu cakap tension2 tapi korang tau
ka apa benda maksud tension ni?
 "Tension ni membawa maksud perasaan cemas, tegangan, ketegangan, permusuhan, pertentangan perasaan."
 Huhhh, bunyi serius ja kan?

Antara penyebab tension:
  • Bekerja/ belajar dalam waktu yang lama. 
  • Sentiasa dinilai & di kritik.
  • Kurang sokongan.
  • Teguran yang negatif.
  • Terlalu banyak perubahan hidup dalam jangka masa yang pendek.

Setiap kali kita tension, perasaan kita tidak 
akan tenteram dan terus menyerang fizikal dan mental
kita supaya tidak stabil.
Antara tanda-tanda awal tension tu ialah:

Fizikal:
  • Berdebar, lemah.
  • Kering mulut
  • Sembelit.
  • Sakit perut.
  • Kerap kencing.
  • Sakit dada.
  • Sakit badan/ kepala/ leher.
  • Pening.
** Semua bertindak-balas dari hormone.

Kognitif/ Fikiran/ Emosi:
  • Berasa tertekan.
  • Pelupa dan skuar memberi tumpuan.
  • Hilang minat dan banyak mengadu.
  • Murung, selalu teda mood.
  • Tidak tenang dan malas.

Kesan Kelakuan Langsung:
  • Cepat marah & suka menyerang guna fizikal atau perkataan.
  • Menggeletar.
  • Membuat sesuatu tanpa berfikir.
  • Mudah terkejut.
  • Sukar duduk diam.
  • Suka menyendiri dan menangis.

Kesan Tidak Langsung:
  • Menyalahgunakan dadah dan alkohol.
  • Pengambilan ubat tidur yang kerap.
  • Banyak tidur untuk elak masalah.
Tindakan akibat Tension ( jangka masa panjang ).
  • Putus asa.
  • Mengasingkan diri/ mencederakan orang laen.
  • Menghukum diri sendiri.
  • Mudah jatuh sakit sebab kurang selera makan dan jangkitan kuman.

Harap2 kita dapat la kawal perasaan tension tu ekkk ...
Kalau terasa2 tension tu, try luang masa untuk buat benda yang kita
Jangan plak ikut perasaan betol.






Sentiasa Fikir Positive

6 Orang Budak Sporting Laaa..:

❤ cik ieYra ❤ said...

elakkan dri berlakunye perkara sedemikian .
kalau terlalu penat , rehat lah kejap . dan cuba tenangkan fikiran untuk mengelakkan tension tu :D

Iena Eliena said...

Blogwalking here...
cik iena follow your blog..
follow my blog juga ye(^_~)
www.ienaeliena.com

Atiqa_Wahid said...

Cik ieYra ...
Ya, sepatutnya mcm tu la tapi kdg ada yg b'fikiran pndek sanggup buat apa sja ... =)

Atiqa_Wahid said...

Iena Eliena ...
Sy pon dah follow blog awk ... =)
Thanxxx ...

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

klu tension dekatkn diri dgn tuhan...n elakkn berfikir yg negatif...selalu lah brfikirn positif..:)

Atiqa_Wahid said...

Ahlam Miera ...
Kalau semua berfikiran macam awk, tenang ja fikir ... =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...