Monday 5 March 2012

Umur Persaraan Tinggi Sangat

Edit Posted by with No comments
Semakin lama semakin susah mau cari kerja dengan peluang pekerjaan tu pon macam lubang2 kecik ja semua. Sapa cepat, dia dapat tapi lebih susah lagi kalau peluang tu macam terbatas. Huhhh, semangat plak aku membebelz ni ( ehemmm2 ). Ya la, aku tetiba masuk feel tuk fikir masalah ni. Aku ingat berita sudah lama dulu bila di umum usia persaraan meningkat sampai 60 taun.
 
~ Worker Seeker ~
Isu ni sudah lama dulu lagi, ada penjawat awam yang setuju dengan ada juga yang tidak setuju ( termasuk aku jugak!! ). Bukan la, tapi cuba korang bayangkan ( huhhh, serius la plak ). Kalau la umur persaraan ni naik macam tu, amacam nasib golongan muda yang memohon pekerjaan??? Time tu memang teda peluang kerja sebab pengambilan teda di sebab kan lagi plak oleh pengeluaran yang kurang plak.


Senyum Kambing... =)
Cuba la pihak tertentu tu fikir, apa salahnya umur persaraan tu di kurangkan tuk bagi peluang dengan golongan muda. Ya, orang lama banyak pengalaman. Aku tidak tolak fakta tu tapi bila orang muda dan veteran ni bergabung, bukan ka lebih mantop??? Idea tradisional di gabungkan dengan yang baru. Bukan sebab tidak terima kemodenan atau mau ketinggalan tapi fikir2 kan...

Bila jadi macam ni, timbul la plak isu pengangguran kalangan golongan muda. Di kata kan plak golongan muda ni memilih kerja, tidak kreatif atau lebih ‘pedas’ sket.. pemalas!!! ( adussss ) tapi amacam peratus pengangguran ni kurang kalau tempat dengan peluang kerja tu kurang!!! Siswazah yang masih mencari kerja plak rasa sia2 study bertaun2.

Upsssss, aku tidak la menidakkan tenaga dengan usaha golongan veteran ni sebab lagi banyak pengalaman lagi mantop tahap kerja tapi apa salahnya kalau pihak2 tertentu tu bagi  peluang pekerjaan tuk golongan muda plak mengeluarkan idea dan bergabung!!!

~ Luahan Insan Prihatin ~
Bila aku perhati budak2 sekolah tu, aku berfikir... Amacam la nasib dorang nanti. Semakin lama, saingan semakin hebat. Setiap tahun pengeluaran terus bertambah. Apa jalan selamat orang2 atasan tuk kurangkan masalah ni? Kita sama2 berfikir....

Dengar2 sekarang sudah turun umur persaraan pegi 58 taun, ya ka?

Senyum Tidak Perlu Kata Apa. Lalalalala... =)

0 Comments: