Friday 9 March 2012

Baek Buruknya Sifat Marah

Edit Posted by with No comments


Arghhhh, aku sakit hati betol dengan sorang tu. Time minta tolong, macam2 ayat manis dengan tetiba muncul plak tu, 
apa lagi aku ni yang baek hati ( teda la baek sangat pon. Hahahaha ),
tolong la tanpa prasangka. Sekalinya dia sudah senang, senang2 juga la dia chawww. 
Sentapnya aku time tu ( grrrrrr... ). Kalau dia depan aku, memang sudah aku 
piat2 telinganya. Huhhh, tenang2... =/
 
Aku pon terus lepak dalam bilik belek2 majalah.
 Ngam2 plak la aku jumpa majalah yang cerita pasal marah ni juga. 
Aku share dengan korang sket la apa yang aku baca ni ::

Orang pemarah ni ada 4 jenis
  • Orang cepat marah tapi lambat sejuknya ( Bahaya orang ni kan? ).
  • Orang lambat marah dengan lambat juga sejuknya ( Pendendam kali orang ni ).
  • Orang cepat marah, sama juga cepat sejuknya ( Saja dia lepas geram ni. Hahahaha ).
  • Orang lambat marah tapi cepat betul sejuknya ( Baeknya hati orang ni ).
Cara untuk berdepan dengan marah
  • Jangan terlalu ikut perasaan marah, ambil tindakan yang cepat untuk sejukkan keadaan. Time tu mungkin kita berbincang cara baek dengan orang yang buat kita marah.
  • Jangan lepaskan kemarahan terus-menerus dengan orang yang kita marah tu sebab nanti dia rasa sangat tersinggung padahal yang dia buat dengan kita tu benda kecik ja (Time tu bagus lepas geram dengan teddy bear ka. Hahahahahaha ).
  • Cuba jauhkan diri dari benda yang jadi punca kita marah, kita cuba rilex sekejap. Tenangkan perasaan tu dulu.
Marah, labih baek jangan ikut perasaan la kali kan? 
Lebih banyak keburukan daripada kebaikan. 
Aku share info lagi...

Kebaikan bila kita ni kena marah
  • Meningkatkan kita untuk bertanggungjawab.
  • Membuat 1 perubahan positif dalam diri.melindungi diri dalam 1 situasi.
  • Kita sedar setiap kesalahan dan kesilapan yang kita sudah buat.

Keburukan sifat Pemarah
  • Ramai yang menjauhkan diri dari kita.
  • Hidup dalam keadaan yang murung dan berfikiran tidak waras.
  • Kita sukar untuk buat 1 keputusan dengan baek.
  •  Tiada pendirian yang kuat sebab selalu fikir yang bukan2.

Marah... Marah... Marah...

0 Comments: